کرسف

کرسف

کرسف

کرسف

پخش برنامه های ماهواره از تلویزیون؛

 

اکبر نبوی: استفاده مدیریت شده از ماهواره، نیازمند استراتژی فرهنگی - رسانه ای است / ماهواره یک واقعیت رو به گسترش در جهان امروز است

اگر قرار باشد صدا و سیما یا وزارت ارشاد یا هر دستگاه فرهنگی دیگری در زمینه استفاده مدیریت شده از ماهواره متولی باشد باید حتماً منابع مالی مورد نیاز و از سوی دیگر استراتژی رسانه ای و فرهنگی کشور در زمینه ماهواره تدوین شده و به اجرا در بیاید.

"اکبر نبوی"، معاون پژوهش و آموزش انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درگفت وگو با خبرنگار تلویزیونی "مهر" در پاسخ به این سوال که نظر شما در ارتباط با پخش برنامه های ماهواره از سیما چیست؟ گفت: بخش قابل توجهی از دیدگاه های موجود در ارتباط با مسائل مربوط به ماهواره، عوامانه و به دور از واقعیت ها و نیازهای اجتماعی است. ماهواره یک واقعیت رو به گسترش در جهان امروز است. نوع مواجه ما با این پدیده واقعی مشخص کننده درک و دریافت ما از جهان امروز، نیازهای اجتماعی و نیازهای فرهنگی است. من در اردیبهشت ماه سال 1373، زمانی که طرح ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای در مجلس چهارم مطرح بود، این هشدار را دادم، ولی متاسفانه هیچ کس به آن توجه نکرد و در آن زمان نوشتم  که نگذاریم تجربه تلخ برخورد با ویدئو مجدداً در قالب برخورد با ماهواره تکرار شود، ولی آن چه نباید، اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: یادمان نرفته است که در سال های ممنوعیت ویدئو این فقط دستگاه های فرهنگی بودند که خود، مردم را از استفاده فرهنگی و مناسب ویدئو محروم کردند، درمقابل شبکه گسترده ای از فیلم های ضد فرهنگی در این جامعه فعالیت می کرد و می کوشید دامنه حضور خود را گسترش ببخشد. درهمان زمان بر اساس آماری که یکی از مسوولان فرهنگی کشور داد، سرمایه در گردش شبکه قاچاق ویدئو در کشور بیش از 6 میلیارد تومان بود. ما ویدئو را ممنوع کردیم ، اما به دلایل واقعی نتوانستیم  این ممنوعیت را مدیریت کنیم. در نتیجه جامعه از این ممنوعیت زیان دید.

وی با اشاره به این که در زمینه ماهواره هم یک چنین وضعیتی را سال ها است در کشور با آن روبرو هستیم و باز به تجربه های تلخ ناکام و غیر متناسب با واقعیت های جامعه تمسک می جوییم، گفت: به نظر می رسد نمی خواهیم از تکرار تجربه های تلخ خود جلوگیری کنیم و از ناکامی ها دست بگیریم. من البته مدافع لجام گسیخته و ضد فرهنگی از ماهواره نیستم، بلکه قصدم طرح واقعی مساله در بستر یک نگاه جامعه شناختی است. مردم منتظر ما نمی مانند. آن ها آن چه را که احساس کنند در رفع عطش و نیازشان موثر است، پیدا کرده و از آن استفاده می کنند. جالب این جا است که حتی حزب الله  لبنان که بخشی از مولفه های حضور اجتماعی خود را از انقلاب اسلامی ایران گرفته است، در زمینه ماهواره بسیار هوشمندانه و درست عمل می کند.

وی افزود: بعضی از شبکه ها که جنبه آموزشی، علمی، سیاسی و فرهنگی دارند، این ها بایستی با یک مدیریت فرهنگی و علمی در ظرفیت های غیر از شبکه های موجود برای مردم قابل استفاده باشد. تلویزیون باید به این نکته فکر کند که اجازه ندارد با نگاهی باری به هر جهت و با این دید که امروز را بگذرانیم ، با پدیده ماهواره برخورد کند. البته بخش آخر سخن من بیشتر متوجه مجلس و دولت است، چرا که اگر قرار باشد صدا و سیما یا وزارت ارشاد یا هر دستگاه فرهنگی دیگری در زمینه استفاده مدیریت شده از ماهواره متولی باشد، باید حتماً منابع مالی مورد نیاز و از سوی دیگر استراتژی رسانه ای و فرهنگی کشور در زمینه ماهواره تدوین شده و به اجرا در بیاید.

وی بیان کرد: اگر پذیرفته ایم که جهان امروز، جهان رسانه و پیام های رسانه ای است و انسان درمحاصره شگفت از امواج و پیام های رسانه ای قرار دارد، باید برای حضور رسانه ای خود و مواجه عاقلانه و هوشمندانه با امواج و پیام های رسانه غیر ملی برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. ما اگر در طول سال های گذشته با تقویت مولفه های فرهنگ ملی، اجرای عدالت اجتماعی به تقویت بنیه فرهنگ کشور اقدام می کردیم. این قدر خود را در مقابل ماهواره ضعیف و حقیر نمی دیدیم. ترس و وحشتی که آقایان از ماهواره دارند، پیشتر به کارنامه  ضد فرهنگ آن ها باز می گردد. نه ترس خدای نکرده از انحراف اخلاقی مردم، چرا که بیشتر و پیش تر ازپیام های ضد فرهنگ برخی از شبکه های ماهواره ای و برخی از فیلم ها در شبکه ویدئو، برخی از پدیده های ناهنجار اجتماعی است که به بنیادهای فرهنگی کشور لطمه وارد کرده باشد.

وی خاطر نشان کرد: بی عدالتی های موجود، فاصله وحشتناک طبقاتی، رانت خواری برخی از مسوولان، عدم اهتمام جدی در مبارزه با فساد مسوولان  فاسد و ... بر مردم و افکار عمومی تاثیراتی سوء برجایی گذاشته است. آقایان به جای توجه به این مولفه های ضد فرهنگی، خود را پشت ترس از ماهواره پنهان کرده اند. البته بخشی از مسوولان به دلیل ساختارروحی خود بیشتر طالب حفظ موجودند و هر نوع دگرگونی و تغییر را مساوی با خطر می دانند، بهتر است به جای ترس از ماهواره و بگیر و ببند، هر چه بیشتر به فکر اجرای عدالت در جامعه باشیم و با فراهم کردن زمینه گسترش روز افزون تولیدات فرهنگی ملی سد مقاومی از مقاومت فرهنگی ایجاد کنیم و این قدر نگران یک ویروس ضعیف که وارد پیکرم مان می شود، نباشیم. به یاد داشته باشیم که بدن مقاوم در مقابل میکروب های ضعیف از پای در نمی آیند. اگر از حضور ماهواره احساس خطر می کنیم، باید مطمئن باشیم که خودمان پیکره فرهنگ جامعه را در طول سال های گذشته ضعیف و سست کرده ایم.

منبع:خبرگزاری مهر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد