کرسف

کرسف

کرسف

کرسف

واژه نامه اصطلاحات ماهواره

ریسیور: (Set Top Box ) STB وسیله ای است که وظیفه ی تجزیه و تحلیل سیگنالهای دریافتی از دیش و ال ان بی و تبدیل آنها به صوت و تصویر را دارا میباشد.


کارت رسیور (DVB Card): وسیله ای است که بر روی اسلات PCI کامپیوتر نصب میشود و میتواند کانال های ماهواره ای را پخش و ضبط  کند. همچنین برای دریافت اینترنت از طریق ماهواره نیز می توان از آن استفاده کرد. این کارت ها با استفاده از برنامه هایی به اسم پلاگین میتوانند کانال های کارتی را باز کنند.


پلاگین (Plugin): برنامه ای است که بر روی کامپیوتر نصب میشود و می تواند کد و کم (خشاب) را برای کارت رسیور شبیه سازی کند. با استفاده از پلاگین ها می توان کانالهای هک شده را باز کرد.

کانال های آزاد (Free To Air) یا : (FTA) برای دیدن این کانالها به کارت یا وسیله دیگری نیازی نیست و امواج آن به صورت آزاد (Clean) فرستاده می شود.

 
 کانال های کارتی(Scrambled Channels)  یا : (PAY TVs) برای دیدن کانال های کارتی در حالت استاندارد باید از خشاب (کم) مربوط به آن نوع سیستم کدگذاری و کارت آن استفاده کرد. این کارتها همیشگی نیستند و بایستی معمولا شش ماهه یا یک ساله دوباره شارژ شوند. اما با به اصطلاح پچ کردن رسیور میتوان بدون نیاز به داشتن کم یا کارت اوریجینال کانال ها را باز کرد.


کم (Cam)  : کم یا خشاب دستگاهی است که کارت درون آن قرار می گیرد. با توجه به سازگاری با سیستم های کدگذاری انواع مختلفی دارد. بعضی فقط از یک سیستم پشتیبانی می کنند و انواع دیگری سیستم های بیشتری را ساپورت می کنند. از انواعی که چندین سیستم را ساپورت می کنند می توان به زتا، مجیک کم، فری کم، ماتریکس، ماتریکس ریلودد، دراگون، دراگون II ، جوکر و .... اشاره کرد.


مولتی کس (Multi Cas)  : مولتی کس یا مولتی کم به کمی گفته می شود که چندین سیستم را ساپورت کند و البته به طور معمول فقط به کم هایی گفته می شود که ابتدا خالص بوده اند (یعنی فقط یک سیستم را پشتیبانی می کرده اند) و بعد ساپورت بقیه سیستم ها را روی آن شبیه سازی کرده اند.  گاهی به آن آل کم (All Cam) هم گفته می شود که البته اصطلاح غلطی است و هنوز کمی وجود ندارد که تمام سیستم های کد گذاری را به طور کامل ساپورت کند.


کارت (Card)  : درون خشاب قرار می گیرد. انواع مورد استفاده غیر اوریجینال بر حسب حافظه شان قیمت های متفاوتی دارند. ساده ترین نوع آن گلد است و بعد فان کارت ها. از انواع کارت ها می توان به گلد، سیلور، فان، تیتانیوم و ... اشاره کرد.


پچ (Patch)  : پچ یا پروگرام به عملی گفته می شود که طی آن رسیور (یا کم) را به وسیله کامپیوتر یا وسایل دیگر( (Box 2 Box برنامه ریزی می کنند تا بتواند کانالهای کارتی را بدون استفاده از کارت و کم اوریجینال باز کند. البته باید توجه داشته باشید که باز کردن یک کانال منوط به آنست که ابتدا سیستم کدگذاری آن هک شده باشد. سیستم های زیر به طور کامل هک شده اند:
وی اکسس1، تی پی اسکریپت، سکا 1، ناگراویژن، ایردتو1.
سیستم های زیر به طور محدود هک شده اند یعنی بعضی از کانال های آن را می توان باز کرد و بعضی را نه:
سکا2، وی اکسس2. پس برای باز کردن یک کانال ابتدا باید سیستم کدگذاری آن هک شده باشد و بعد پچ آن برای رسیور شما موجود باشد. بعد از ریختن پچ رسیور شما برای باز کردن کانال احتیاج به کد دارد.


کد (Key)  : به زبان ساده هر کانال یا کانال ها (پکیج) در هر لحظه از یک (یا چند) کلید یا کد برای قفل گذاری خود استفاده می کند که در صورتی که شما الگوریتم آن سیستم را در اختیار داشته باشید (اگر رسیور شما پچ شده باشد آنرا در اختیار دارید) با دادن کلید یا کد به رسیورتان می توانید آن کانال را باز کنید و از دیدنش لذت ببرید. پروایدرها برای اینکه کسی نتواند کانال هایشان را به صورت غیر قانونی ببیند این کدها را هر چند وقت یکبار تغییر می دهند. این مدت برای هر کانال یکسان نیست.

اوتوآپدیت (Auto Update)  : خاصیتی که طی آن دیگر احتیاجی به دادن کد جدید نداریم و خود برنامه کدهای جدید را جایگزین قبلی ها می کند. در مورد برخی کانالها چون تعویض کدها بسیار سریع صورت می گیرد برنامه ها معمولا با این خاصیت ارائه می شود. در مورد بقیه سیستم ها با داشتن مستر کی (Master Key) و وارد کردن آن می توانیم این خاصیت را داشته باشیم و از شر کد دادن راحت شویم! مسترکی ها را بوسیله وسایل مخصوصی (سیزن اینترفیس یا بعضی پلاگین های کارت های رسیور) و به شیوه مهندسی معکوس و با محاسبه های سنگین و سطح بالای ریاضی می توان از روی کارت های اوریجینال استخراج کرد. منتهی این کدها را در اینترنت پخش نمی کنند چون اگر شناسایی شود بلافاصله توسط صاحبان کانالها (پروایدرها) باطل می شود و بیشترین ضرر را صاحب اصلی مسترکی می کند! تغییر سیستم بسیاری از کانال ها (پکیج ها) به سیستم های قویتر به خاطر همین لو رفتن مسترکی ها بود زیرا دارنده مسترکی با صاحب یک کارت اوریجینال هیچ تفاوتی نمیکند!


پکیج (Package)  : به تعدادی کانال که توسط یک پروایدر و معمولا تحت یک یا چند سیستم کدگذاری یکسان و تحت یک الگوریتم ارائه می شود پکیج گفته می شود. منظور از تحت یک الگوریتم اینست که تمام این کانال ها بر وری یک اندیس کی (Index Key) قرار دارند و همگی یک کد دارند. یعنی با وارد کردن یک کد تمام آن کانال ها باز می شود. البته استثناهایی نیز وجود دارد که یک پکیج بر روی چندین اندیس کی ارائه می شود.


پروایدر (Provider)  : به ارائه دهنده های پکیج ها پروایدر گفته می شود. این پروایدرها صاحب مالکیت معنوی پکیج ها هستند و سیاستهای تهیه و پخش را آنها تعیین می کنند. (کارهایی از قبیل حذف یا اضافه کانال یا تغییر فرکانس یا تعیین نوع سیستم کدگذاری و ...) پروایدرها به شدت پیگیر سوء استفاده از کانال هایشان هستند و شکایات زیادی را بر علیه کمپانی های سازنده رسیور و کم و البته هکرها (اگر پیدایشان کنند!) ارائه می کنند. بسیاری از تغییر لودرها و سخت افزارها به دنبال همین پیگیری ها صورت می گیرد.


فلش (Flash)  : آی سی فلش قطعه ای در رسیور است که حکم هارد دیسک را برای آن دارد و برنامه های رسیور روی آن قرار می گیرد. همچنین به برنامه روی آی سی فلش که حکم فایل بوت را برای رسیور دارد هم فلش گفته میشود. کار آن مقایسه سخت افزار های رسیور و تعیین ارتباط اجزای رسیور با هم است. (ارتباط بین کم و تیونر و ورودی ها و خروجی ها و ...).


لودر (Loader)  : برنامه ای است که بوسیله آن پچها را به رسیور منتقل می کنند.


فریمور (Firmwear)  : فریمور یا میان برنامه، برنامه ایست که حکم ویندوز را برای رسیور دارد و تمام تنظیمات و تجزیه و تحلیل های رسیور را انجام می دهد.


امولیتور (Emulator) : امولیتور یا شبیه ساز،  یک فریمور ارتقا یافته (هک شده!) است که در آن الگوریتم سیستم های کد گذاری و نحوه استفاده از کد ها (Keys) تعریف شده است. به وسیله امولیتور می توان پکیج ها را به صورت UnPrivacy (غیر قانونی) مشاهده کرد. امولیتور برای هر رسیور و هر مدل و با هر لودر ورژنی متفاوت است. یکسری از رسیورها دارای امولیتور نوشته شده توسط هکرها هستند و بعضی نیز نیستند.


مستر کد (Master Pin Code)  : مستر کد یا شاه کلید، پین کد اصلی رسیور است که در صورتی که پین کدی که برای گذاشتن رمز روی کانال ها یا محافظت از کانالها گذاشته می شود فراموش شود با وارد کردن آن بسته به نوع رسیور می توان آنرا بازیابی کرد یا تغییر داد.


بیم (Beem)  : بیم یا پوشش عبارتست از محدوده پوشش یک فرکانس یا ماهواره. باید توجه کرد که ماهواره ها و فرکانس های آن مثل امواج تلویزیونی دارای پوشش (بیم) هستند و مثلا ماهواره تل استار 5 را نمی توانیم ما در ایران بگیریم چون روی ایران بیم ندارد یا امواج سوپر هاتبرد (که ماهواره اش روی ایران بیم دارد) ما نمی توانیم در تهران بگیریم چون روی تهران بیم ندارد. یعنی دقیقا به همان دلیلی که شبکه استانی خوزستان را در تهران نمی توانیم بگیریم.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
علی طبا شنبه 13 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 03:25 ب.ظ http://www.satiran.org

سلام کوروش جان بزودی سایت راه میوفته مشکل سرور برطرف شده دیگه کلا سرور رفت تو امریکا
دیدم عضو شده بودی ممنون.........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد