کرسف

کرسف

کرسف

کرسف

مجلس به طرح خرید ماهواره مستقل پخش برنامه‌های تلویزیونی رای داد

نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی برای خرید تجهیزات، ساخت سامانه پرتاب ماهواره وقراردادن ماهواره رادیو تلویزیونی ایران (‪ (IRAN-DBS2‬در مدار اختصاص یافته در سال ‪ ،۱۳۸۵‬معادل ریالی ‪ ۲۵۰‬میلیون دلار در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح اصلاح جداول شماره ‪ ۱۴‬و ‪ ۸‬قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح بودجه ‪ ۱۳۸۵‬کل کشور رای مثبت دادند.

"سعید ابوطالب" نماینده تهران در مجلس در ضرورت فوریت این طرح گفت:
اهمیت روز افزون خروج جمهوری اسلامی ایران از انزوای خبری و ارتباط مطمئن با مخاطبان داخل و منطقه‌ای درمقابله با هجوم گسترده رسانه‌های نظام سلطه و پیشگیری از مخاطرات غیرقابل جبران قطع شبکه‌های برون مرزی برنامه صداوسیما ما را وادار می‌سازد که در جهت دستیابی به سیستمی غیر وابسته برای ارسال سیگنال‌های رادیو تلویزیونی اقدام کنیم.

وی تاکیدکرد: خرید ماهواره مستقل پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی (‪(DBS‬ تا زمان دستیابی دانشمندان ایرانی به این فناوری، ضمن ایجاد برتری نسبی در منطقه و صرفه‌جویی در هزینه اجاره کانالهای ماهواره‌ای، امکان پخش شبکه‌های استانی در همه فضای کشور را ایجاد می‌کند.

ابوطالب یادآورشد: ازآنجا که طبق قوانین سازمان ارتباطات بین‌المللی ( ‪ ( JTO‬آخرین مهلت پرتاب ماهواره از سوی ایران و اشغال نقاط مداری اختصاص یافته و به ایران بالاخص مدار ‪ ۲۶‬درجه شرقی در حال سپری شدن است، این طرح یک فوریتی ارائه شده است.

وی یادآور شد که از پیش از انقلاب، ایران برای انجام این برنامه تلاش داشته است که درسال ‪ ۱۳۶۵‬تصویب شد که ماهواره ایران در مدار ‪ ۴۶‬درجه پرتاب شود ، اما بدلیل عدم تامین منابع مالی این برنامه اجرا نشد.

"رضا عبدالهی" رییس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس از مخالفان با یک فوریت این طرح بود.

وی گفت: طرحی که ‪ ۲۸‬سال اجرای آن به تعویق افتاده، دیگر نیازی به بررسی به صورت یک فوریتی ندارد.

"ایرج ندیمی" نماینده لاهیجان در مجلس نیز در موافقت با فوریت این طرح گفت: سازمان ارتباطات بین‌المللی ، آخرین مهلت را به ایران داده است.

در صورت تصویب نهایی طرح یک فوریتی، اصلاح جداول شماره ‪ ۱۴‬و ‪ ۸‬قانون برنامه چهارم توسعه و اصلاح بودجه سال ‪ ۱۳۸۵‬کل کشور به منظور تامین اعتبار برای خرید تجهیزات ، ساخت سامانه مربوطه ، پرتاب و قراردادن ماهواره رادیوتلویزیونی (‪ (IRAN-DBS‬در مدار اختصاص یافته ، مبلغ ارزی مندرج در جدول شماره ‪ ۸‬قانون برنامه چهارم توسعه قانون بودجه ‪ ۸۵‬افزایش می‌یابد و معادل ریالی مابه التفاوت ‪ ۲۵۰‬میلیون دلار ناشی از این افزایش در اختیار سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد